web 2.0

هیجار سازمان‌های مردم نهاد برای نجات تپه تاريخي گونسپان ملایر

۱۳۸۹/۰۳/۲۵

 29سازمان مردم نهاد از سراسر کشور طي انتشار بيانيه‌اي مشترک خواستار نجات‌بخشي تپه تاريخي گونسپان در نزديکي ملاير شدند. بخشي از اين محوطه باستاني پيش از اين با کاوش‌هاي باستان‌شناسي شناسايي شده بود اما اين کاوش‌ها نيمه‌کاره رها شد.

به گزارش نشریه اینترنتی لور به نقل از خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی؛ تپه تاريخي گونسپان به عنوان بلندترين تپه در معرض خطر، اکنون در شرف غرق شدن است. آخرين کاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين تپه تا کشف لايه‌هاي دوره ماد ادامه داشت، اما پيش از آنکه اين بخش تاريخي که در استان همدان از اهميت زيادي برخوردار است کاوش شد، سد کلان ملاير آبگيري خود را آغاز کرده است.

در بيانيه 29 سازمان مردم‌نهاد آمده است: «با توجه به اين که، در تپه گونسپان آثاري از دوران مفرغ و فرهنگ يانيق، دوران ساساني، اشکاني، ماد و زنديه تا قاجاريه موجود است. در اين تپه لايه نسبتا سالمي از دوران ماد وجود دارد که هم اکنون با وجود آبگيري همچنان در دسترس است و به جهت اندک بودن اطلاعات مربوط به دوران ماد و انگشت شمار بودن بناهاي اين دوره از اهميت ويژه برخوردار است.«

امضاء کنندگان اين بيانيه خواسته‌اند تا پيش از آبگيري کامل سد و غرق محوطه، نجات‌بخشي آن آغاز شود. در اين بيانيه تاکيد شده است: «در حال حاضر با آبگيري اوليه سد، بخش عمده‌اي از اين يادگار کم‌نظير به زير آب رفته است و علاوه بر آن منطقه تاريخي (شط غيله) در نزديکي اين تپه به طور کامل تخريب شده و تپه تاريخي روستاي قلعه نو و حدود پانزده محوطه تاريخي ديگر نيز در معرض آب گرفتگي بعدي است. ولي از آنجا که همچنان امکان ادامه کاوش‌ها به ويژه در بخش ماد تپه گونسپان باقي است، از اين رو ما سازمان‌هاي غيردولتي به عنوان جمعي از علاقه‌مندان به تاريخ، فرهنگ و تمدن ايران زمين و به نمايندگي از وجدان بيدار اجتماعي خواستار توقف هر چه سريع‌تر آبگيري سد و انجام کاوشهاي گسترده با حضور کارشناسان خبره و با تجربه هستيم«

متن کامل بيانيه به اين شرح است:

تپه‌ها و محوطه‌هاي تاريخي يادگارهاي نياکان اين آب و خاک هستند و مي‌بايد به عنوان سند هويت ملي اين سرزمين حفظ شده و به صورتي علمي و کارشناسانه مورد بررسي و مطالعه قرار گيرند. اما شاهديم که متاسفانه در بسياري موارد با عدم حفاظت صحيح براي هميشه در معرض نابودي قرار مي‌گيرند.

براي نمونه تپه گونسپان، در 32کيلومتري شهرستان ملاير با 28 متر ارتفاع به عنوان يکي از بلندترين تپه‌هاي باستاني ايران است، که به جهت قرار گرفتن در محدوده آبگيري سد کلان ملاير در معرض نابودي کامل قرار دارد.

با توجه به اين که، در اين تپه آثاري از دوران مفرغ و فرهنگ يانيق، دوران ساساني، اشکاني، ماد و زنديه تا قاجاريه موجود است و به ويژه دارا بودن لايه نسبتا سالمي از دوران ماد که هم اکنون نيز با وجود آبگيري همچنان در دسترس است و به جهت اندک بودن اطلاعات مربوط به دوران ماد و انگشت شمار بودن بناهاي اين دوره از اهميت ويژه برخوردار است.

در حال حاضر متاسفانه با آبگيري اوليه سد، بخش عمده‌اي از اين يادگار کم‌نظير به زير آب رفته است و علاوه بر آن منطقه تاريخي (شط غيله) در نزديکي اين تپه به طور کامل تخريب شده و تپه تاريخي روستاي قلعه نو و حدود پانزده محوطه تاريخي ديگر نيز در معرض آب گرفتگي بعدي است. ولي از آنجا که همچنان امکان ادامه کاوش‌ها به ويژه در بخش ماد تپه گونسپان باقي است، از اين رو ما سازمان‌هاي غيردولتي به عنوان جمعي از علاقه‌مندان به تاريخ، فرهنگ و تمدن ايران زمين و به نمايندگي از وجدان بيدار اجتماعي خواستار توقف هر چه سريع‌تر آبگيري سد و انجام کاوشهاي گسترده با حضور کارشناسان خبره و با تجربه هستيم.

سازمان‌هاي امضاء کننده اين بيانيه:

-1 انجمن آسماري خوزستان

-2 انجمن اپک (تبريز(

-3 انجمن ارگ زنده‌رود (روستاي قورتان اصفهان(

-4 انجمن اسفندگان

-5 انجمن ايران‌شناسي کهن‌دژ (همدان(

-6 انجمن ايلام‌شناسي ايران

-7 انجمن بارگاه مهر (اصفهان(

-8 انجمن بوم آب و آفتاب (اهواز)

-9 انجمن جوانان سپيد پارس (بابل)

10 - انجمن حاميان حقوق بشر (اصفهان)

11 - انجمن دوستداران ميراث فرهنگي افراز

-12 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا (خوزستان)

-13 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ناملموس(مينا) (تهران)

-14 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و گردشگري امرتاد (اصفهان)

-15 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و گردشگري نجف‌آباد

-16 انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و گردشگري ورزنه (ورزنه اصفهان)

-17 انجمن ميراث‌بانان زنده‌رود (لنجان اصفهان)

-18 انجمن وحدت جوانان ايران‌زمين (اصفهان)

-19 جمعيت آرتان (تبريز)

-20 کانون آينده نگري (خوزستان)

-21 کانون سيمرغ انديشه (نجف‌آباد)

-22 کانون گردشگران خاک ايران (تبريز)

-23 کانون انديشه سپيد (تبريز)

-24 کانون گسترش فرهنگ ايران بزرگ (اصفهان)

-25 مؤسسه غيردولتي مهرآيين (رامهرمز)

-26 موسسه ديد خرد (اصفهان)

-27 موسسه ميزان (تبريز)

-28 موسسه نداي دانش (تبريز)

-29 موسسه نوآوران (تبريز)

4 نظرات:

سلام برادر خدایی
ازاتفاق ناخوشایند پیش آمده متاسفم

اما مطالب شما هر کجا باشند خواندنی و بیننده خاص خود را دارد
موید باشید
حسین چراغی

سلام برادر خدایی
ازاتفاق ناخوشایند پیش آمده متاسفم

اما مطالب شما هر کجا باشند خواندنی و بیننده خاص خود را دارد
موید باشید
حسین چراغی

سلام برادر خدایی
ازاتفاق ناخوشایند پیش آمده متاسفم

اما مطالب شما هر کجا باشند خواندنی و بیننده خاص خود را دارد
موید باشید
حسین چراغی

برای خواندن پیامک لری به وبلاگ زیر بروید.
http://smslori.blogfa.com/
لطفا ما را در جمع آوری پیامک‌های لری همکاری فرمایید و این وبلاگ را به دیگران نیز معرفی کنید و آدرس آن را لینک نمایید.
با تشکر

ارسال یک نظر

از اينكه در لرنامه نظر مي دهيد متشكریم کوشیده ایم نظردهی را تا حدامکان ساده و آسان کنیم