web 2.0

غار کوگان لرستان،‌ دست ساخته و يادگاري از دوران اشکانيان

۱۳۸۹/۰۳/۲۰

غار کوگان جزو غارهاي چند طبقه است که دسترسي بسيار سختي دارد و رسيدن به آن بدون امکانات و وسايل کوهنوردي و غارنوردي دشوار است. داراي معماري صخره اي منحصر به فردي است که از نظر کارکرد به ظاهر به عنوان معبد براي پرستش ميترا در آئين مهر پرستي از آن استفاد مي شده است. اين غار که تمام آن با حجاريهاي طاقت فرسا به وجود آمده در طول قرون متمادي به عنوان محل سکونت دايمي مردم مورد استفاده قرار گرفته است.


به گزارش ايرنا، استان لرستان با گستره حدود 30 هزار کيلومتر مربع سرزميني زيبا، سر سبز و تاريخي است که در ميان قلل برافراشته زاگرس مياني واقع است.

خرم آباد مرکز استان لرستان نيز از شهرهاي باستاني ايران زمين در حوزه شهرنشيني است به گونه اي که بر اساس مطالعات باستان شناسي سکونت انسان در اين شهر در پهنه ايران زمين به 40 هزار سال پيش باز مي گردد.

يکي از آثار کهن اين خطه که هنوز استوار و سر افراز چشم هر بيننده اي را مي نوازد "غار کوگان" است.

اين غار در 50 کيلومتري جنوب شرقي خرم آباد در روستاي خوش آب و هوايي به همين نام واقع شده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان در اين زمينه مي گويد: به

استناد سکه هاي بدست آمده در اطراف اين غار تاريخ ساخت آن به دوره اشکانيان تعلق دارد.

"محمد رحم دل" افزود: اين غار که تمام آن با حجاريهاي طاقت فرسا به وجود آمده در طول قرون متمادي به عنوان محل سکونت دايمي مردم مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وي، غار کوگان جزو غارهاي چند طبقه است که دسترسي بسيار سختي دارد و رسيدن به آن بدون امکانات و وسايل کوهنوردي و غارنوردي دشوار است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان نيز دراين خصوص گفت: غار کوگان که در ارتفاع ورودي آن از کف تراز دره مجاورش بيش از 50 متر است پس از 220 پله و مسيري در حدود 150 متر طول در سالهاي 86 و 87 توسط سازمان ميراث فرهنگي بر مسير سخت گذر قديم آن احداث شده که مي توان از اين طريق وارد غار شد.

"محمدرضا اسدي" گفت: اين غار در دو طبقه با تاقها و دهليزهاي ارتباطي با هنرمندي خاص حجاري شده است.

وي اضافه کرد: غار مذکور داراي معماري صخره اي منحصر به فردي است که از نظر کارکرد به ظاهر به عنوان معبد براي پرستش ميترا در آئين مهر پرستي از آن استفاد مي شده است.

وي اظهار داشت: اختلاف تراز بخش طبقه فوقاني و پايين ترين تراز بخش طبقه تحتاني بيش از يک متر است و کوچکترين فضاي آن داراي مساحت حدود چهار مترمربع و بزرگترين فضاي غار که بخش شاه نشين آن است و داراي مساحتي حدود 50 مترمربع است.

اسدي، ارتفاع فضاي ايجاد شده در غار کوگان را بين دو تا چهار متر عنوان کرد و افزود: در سالهاي گذشته در راستاي اهداف حفاظتي و ايجاد زيرساخت‌هاي گردشگري در استان عمليات مرمت و دسترسي به آن توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دو بخش انجام شده است.

وي تصريح کرد: بخش اول اين عمليات شامل بهسازي اجراي ابنيه فني و ايجاد يک لايه آسفالت راه دسترسي به اين غار منحصر به فرد بوده است.

وي افزود: در بخش دوم اين عمليات مسير ورودي غار به طول 200 متر و اختلاف ارتفاع 50 متر با استفاده از رمپ و تعداد 212 پله به عرض متوسط سه متر از مصالح سنگي محل، کف فرش قلوه‌اي و ملات ماسه سيمان، بهسازي و بسترسازي شد.

وي اضافه کرد: هچنين به منظور ايجاد راه دسترسي به طبقات و دالان‌هاي غار پل‌هاي فلزي ساخته و نصب شده است.

وي با اشاره به اينکه براي اجراي اين طرح اعتباري بالغ بر 500 ميليون ريال هزينه شده،‌گفت: همچنين عمليات اجرايي غار کوگان شامل احداث سکوي استراحت، نيمکت سنگي، پل فلزي پياده رو بر روي رودخانه و نورپردازي داخل و خارج غار با اعتباري بالغ بر 700 ميليون ريال انجام شده است.

معاون سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري لرستان گفت: در سال جاري نيز عمليات اجرايي ساخت سرويس بهداشتي در محوطه غار کوگان آغاز شده است.

اسدي افزود: اين سرويس هاي بهداشتي در مجموع 75متر مربع مساحت و داراي 10چشمه است.

وي اضافه کرد: براي اجراي اين طرح 440 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني در سال 88درنظر گرفته شده است.

غار کوگان استان لرستان به عنوان يکي از آثار تاريخي کشور در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

0 نظرات:

ارسال یک نظر

از اينكه در لرنامه نظر مي دهيد متشكریم کوشیده ایم نظردهی را تا حدامکان ساده و آسان کنیم